Publikationen (Auswahl)

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Monographie

2015, Unterscheidungen der Religion. Analysen zum globalen Religionsdiskurs und zum Problem der Differenzierung von ,Religion‘ in buddhistischen Kontexten des 19. und frühen 20. Jahrhunderts, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Herausgeberschaften und Special Issues

2022 (hrsg. mit M. Klenk und Y. Lokshina), Setzung – Wendung – Mitschrift: Dokumentation einer Arbeitsform, Bonn: FIW. https://doi.org/10.48565/bonndoc-18.

2021 (hrsg.), Experimente mit digitaler Lehre: Modelle und Überlegungen jenseits einer Defizitperspektive, Bonn: FIW, https://doi.org/10.48565/bonndoc-3.

2020 (hrsg. mit L. Dorrough Smith und S. Führding), Hijacked: A Critical Treatment of the Public Rhetoric of Good and Bad Religion, Sheffield: Equinox.

2018 (hrsg. mit K. Koschorke et al.): „To give publicity to our thoughts“. Journale asiatischer und afrikanischer Christen um 1900 und die Entstehung einer transregionalen indigen-christlichen Öffentlichkeit, Wiesbaden: Harrassowitz.

2016, (hrsg. mit K. Koschorke, C. Burlacioiu und P. Mogase): Discourses of Indigenous Christian Elites in Colonial Societies in Asia and Africa around 1900. A Documentary Sourcebook from Selected Journals, Harrassowitz: Wiesbaden.

2016, (hrsg. mit C. Burlacioiu und P.C. Phan), „The Munich School of World Christianity“, Themenheft des Journal of World Christianity 1/2016.

2015, (hrsg. mit Jürgen Mohn), Orte der europäischen Religionsgeschichte, Würzburg: Ergon.

Artikel in Zeitschriften (peer-reviewed)

2024, „Futures of an Unknown World: Utopian and Dystopian Visions of Religion in Ada Palmer’s Terra Ignota Series“, Religion 54/3, 431–452.

2024, „Global Translations: Conceptualizing Differentiations Between ‘Religion’ and ‘Science’ in Thailand and the Philippines in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries“. In: Wohlrab-Sahr, Monika/ Witte, Daniel/ Kleine, Christoph (Ed.): Historicizing Secular-Religious Demarcations: Interdisciplinary Contributions to Differentiation Theory. Sonderband der Zeitschrift für Soziologie. Berlin: De Gruyter, 271–300.

2023 (with Winnebeck, J./Sutter, O./Antweiler, C./Conermann, S.), „The Analytical Concept of Asymmetrical Dependency“. Journal of Global Slavery 8/1, 1–59.

2023 (with Koschorke, K.), „Beyond their own dwellings: The Emergence of a Transregional and Transcontinental Indigenous Christian Public Sphere in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries.“ Studies in World Christianity 29/2, 177–221.

2021 (mit G. Reininghaus), „Beyond the Character Sheet: ,Character Keepers‘ as Digital Play Aids in the Contemporary Indie TRPG Community“, Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies 2: 31–50. https://doi.org/10.14989/jarps_2_31.

2020, „Relating North American Indigenous History and the Study of Religion: Introducing a Review Symposium on Jennifer Graber’s The Gods of Indian Country and Pamela Klassen’s The Story of Radio Mind“, Numen 67/2–3, 281–288.

2019, „Religion und Film: Aktuelle religionsästhetische Forschungsperspektiven“, Verkündigung und Forschung 64/2, 117–133.

2018, „Distinguishing ,Religion‘. Variants of Differentiation and the Emergence of ,Religion‘ as a Global Category in Modern Asia“, Soziale Systeme 23/1–2 [published June 2021], 215–234.

2018, „A Call for a Permissible Plurality Within Theory-Building in a Time of Excess“, Method and Theory in the Study of Religion 30/4, 487–497.

2016, „Studying Religion, Audiovisual Media, and the Production of the ,Religious Real‘: Introducing a Review Symposium on Birgit Meyer’s Sensational Movies (2015)“, Religion 46/4, 611–629.

2016, „Publicizing Independence. Thoughts on the Filipino ilustrado Isabelo de los Reyes, the Iglesia Filipina Independiente, and the Emergence of an Indigenous-Christian Public Sphere“, in: Journal of World Christianity 6/1, 99–122.

2016, (mit C. Burlacioiu), „Current Debates about the Approach of the ,Munich School‘ and Further Perspectives on the Interdisciplinary Study of the History of World Christianity“, in: Journal of World Christianity 6/2016, 63–81.

2016, (mit C. Burlacioiu), „Introduction: Klaus Koschorke, the ,Munich School‘ and New Perspectives on the History of World Christianity“, in: Journal of World Christianity 6/1, 4–27.

2015, „Zwischen menschlicher und göttlicher Liebe. Plurale Homosexualitätsdiskurse als Herausforderung für das Studium des globalen Christentums“, in: Interkulturelle Theologie 41/2–3, 143–163.

2014, „The Early Periodicals of the Iglesia Filipina Independiente (1903–1904) and the Emergence of a Transregional and Transcontinental Indigenous-Christian Public Sphere“, in: Philippine Studies. Historical and Ethnographic Viewpoints 62/3–4, 549–565.

2011, „Buddhist Modernism in 19th century Siam and the Discourse of Scientific Buddhism. Towards a Global History of ,Religion‘“, in: Journal of the South and Southeast Asian Association for the Study of Culture and Religion 5, 37–57.

2011, (mit A. Grieser / K. Triplett), „Museality as a matrix of the production, reception, and circulation of knowledge concerning religion“, in: Journal of Religion in Europe 4/1, 40–70.

Buchkapitel und weitere Publikationen (*peer-reviewed)

*Forthcoming. “Globale Religionsgeschichte”, in Stausberg, Michael/Wilkens, Katharina (ed.): Religionswissenschaft, Berlin: De Gruyter (12 pages) (submitted).

Forthcoming. “Adventures from the Rubble: The (Post-)Apocalypse as a Mode of Play in Tabletop Role-Playing Games”. In: T. Meier / M. Peters (eds.): Civilizational Collapse and Post-Apocalyptic Survival. Berlin: Peter Lang (submitted).

Forthcoming. “World Society: Upended?”, in: Griffin, Lauren H. (ed.): “Crisis” in the Study of Religion. Sheffield: Equinox (13 pages) (in print).

*Forthcoming. “Religion as differentiated communication: On Niklas Luhmann, A Systems Theory of Religion ([2000] 2013)”, in: Stausberg, Michael (ed.): 21st Century Theories of Religion, Oxon: Routledge, 47–65 (in print).

2024, “History of World Christianity (16th–19th Centuries) from the Perspective of Religious Studies and Global Religious History”. In: Koschorke, Klaus/ Burlăcioiu, Ciprian/ Kuster, Philipp (eds.): Early South-South Links in the History of World Christianity (16th – Early 19th Century). Wiesbaden: Harrassowitz, 229–232.

*2024, “The Other D&D: Religion(s) in Dungeons & Dragons from Deities & Demigods to Today”, In: P. Sidhu, M. Carter, and J.P. Zagal (Eds.): Fifty Years of Dungeons & Dragons, Cambridge: MIT Press, 141–160.

2024 (with Reininghaus, G.), “Actual Plays of Live-Action Online Games (LAOGs)”. In: Kangas, Kaisa/ Arjoranta, Jonne/ Kevätkoski, Ruska (Ed.): Liminal Encounters: Evolving Discourse in Nordic and Nordic Inspired Larp. Helsinki: Ropecon ry.

2023, “Die Zukunft (er)spielen: Tabletop-Rollenspiele, Handlungsmacht und die Kunst des Spielens”, in: Cornelia Richter, Andreas Odenthal (Ed.), Semantisierung in Zukunftsdiskursen: Theologische Analysen krisenbezogener Sprachbilder. Freiburg: Herder, 55–82.

2023 (with Reininghaus, G.), “Digital ‘Character Keepers’ for Analog Games: Analyzing Online Play Aids in the Contemporary Indie TTRPG Community”. In: Torner, Evan et al. (Ed.), Generation Analog 2021: Proceedings of the Tabletop Games and Education Conference. Pittsburgh: ETC Press, 155–169.

2022, “Bad and Good Belief? On the Role of Conviction in Religion”, in Anke Finger and Manuela Wagner (eds.): Bias, Belief, and Conviction in an Age of Fake Facts, London: Routledge, 99–116.

2022, „Wendung Balsom I: Encountering the Real in the Documentary“, „Wendung Mohn I: Vielfältige Grundlagen der Theoriebildung und die metatheoretische Debatte in der Religionswissenschaft und Religionsforschung“, „Wendung Ernst I: ,Sensational Forms‘ als ,religiöse Interfaces‘“, in: M. Klenk, Y. Lokshina und A. Hermann (Hrsg.), Setzung – Wendung – Mitschrift: Dokumentation einer Arbeitsform (Bonn: FIW). https://doi.org/10.48565/bonndoc-18.

2021, „Vorwort“, „Einleitung“, „RE/THINK/WORK MEDIA³: Überlegungen aus einem bislang nicht realisierten Drittmittelprojekt zu Potentialen analoger und digitaler Kooperation in den Geisteswissenschaften“, „Vom Retreat in leiblicher Kopräsenz zum virtuellen Retreat – Modelle analoger und digitaler Arbeitsformen“ (mit P. Tillessen), „Drei Seminare im Triple Teaching Modell – ein Erfahrungsbericht“, „Spielbeispiel: Von Pop! zu Bücherfreunde! zu KreatYve!“ (mit P. Tillessen), „Live Action Online Games (LAOGs) als Impulsgeber für die digitale Lehre“ (mit G. Reininghaus), „Die Virtual Fishbowl als Methode für die Online-Lehre“, in: A. Hermann (Hrsg.) Experimente mit digitaler Lehre: Modelle und Überlegungen jenseits einer Defizitperspektive, Bonn: FIW, https://doi.org/10.48565/bonndoc-3.

2021 (mit J. Winnebeck, O. Sutter, C. Antweiler und S. Conermann), „On Asymetrical Dependency“. Concept Paper 1, Bonn Center for Dependency and Slavery Studies.

*2021: „European History of Religion, Global History of Religion: On the Expansion of a Gladigowian Concept for the Study of Religion“, in: C. Auffarth, A. Grieser und A. Koch (Hrsg.): Religion in Culture  – Culture in Religion: Burkhard Gladigow's Contribution to Shifting Paradigms in the Study of Religion, Tübingen: Tübingen University Press, 237–268.

*2021, „Native Christians Writing Back? The Periodicals of the Iglesia Filipina Independiente in the Early Twentieth-Century Philippines”, in: A.W. Jones (Hrsg.): Christian Interculture: Texts and Voices from Colonial and Postcolonial Worlds, University Park: Penn Statue University Press, 189–213.

*2020 (mit S. Priester): „,Bad Religion‘ on the University Campus: ,Political Correctness‘ and the Future of the Insider/Outsider Problem in the Study of Religion“, in: L. Dorrough Smith, S. Führding und A. Hermann (Hrsg.). Hijacked: A Critical Treatment of the Public Rhetoric of Good and Bad Religion, Sheffield: Equinox, 129–149.

2019, „Grenzen der Ultramontanisierung: Unabhängige katholische Bewegungen in Asien um 1900“, in: Blaschke, Olaf / Ramón Solans, Francisco Javier (Hg.): Weltreligion im Umbruch: Transnationale Perspektiven auf das Christentum in der Globalisierung. Frankfurt: Campus, 451–474.

2019, „Spatial Media of Secularity: Buddhist Cosmo-Geographic Space in the 19th Century”, in: Companion to the Study of Secularity, hrsg. von HCAS “Multiple Secularities – Beyond the West, Beyond Modernities”, Universität Leipzig.

2019 (mit Ruth Streicher), „,Religion‘ in Thailand in the 19th Century“, in: Companion to the Study of Secularity, hrsg. von HCAS “Multiple Secularities – Beyond the West, Beyond Modernities”, Universität Leipzig.

*2019, „Global Religious Organizations“, in: M. Middell (Hrsg.): The Routledge Handbook of Transregional Studies, London: Routledge, 464–474.

*2019, (mit Yulia Lokshina), „Cinaesthetics”, in: A. Koch und K. Wilkens (Hrsg.): The Bloomsbury Handbook of the Cultural and Cognitive Aesthetics of Religion, London: Bloomsbury, 193–203.

2018 (mit K. Koschorke), „,Beyond their own dwellings‘: Die Entstehung einer transregionalen und transkontinentalen indigen-christlichen Öffentlichkeit”, in: K. Koschorke, A. Hermann et al. (Hrsg.): „To give publicity to our thoughts“: Journale asiatischer und afrikanischer Christen um 1900 und die Entstehung einer transregionalen indigen-christlichen Öffentlichkeit, Wiesbaden: Harrassowitz, 227–260.

*2017, „Screening the Father of Lights: Documentary Film and the Aesthetics of the Nonfictional in Contemporary Religion“, in: A. Grieser und J. Johnston (Hrsg.): Aesthetics of Religion: A Connective Concept, Berlin: de Gruyter, 103–120.

*2016, „Distinctions of Religion. The Search for Equivalents of ‚Religion‘ and the Challenge of Theorizing a ‚Global Discourse of Religion‘“, in: F. Wijsen und K. von Stuckrad (Hrsg.): Making Religion. Theory and Practice in the Discursive Study of Religion, Leiden: Brill, 97–124.

*2015, „,True facts of the world‘: Media of Scientific Space and the Transformations of Cosmo-Geography in Nineteenth-Century Buddhist-Christian Encounters“, in: I. Keul (Hrsg.): Asian Religions, Technology and Science, Routledge: London, 11–30.

2015, (with Jürgen Mohn), „Das Konzept der ,Europäischen Religionsgeschichte‘ und die Orte ihrer Verdichtung und Verflechtung. Eine Hinführung“, in: Hermann, Adrian / Mohn, Jürgen (Hrsg.): Orte der europäischen Religionsgeschichte, Würzburg: Ergon, 9–33.

2015, „Religiöse Theaterkonzeptionen. Die Theaterbühne als religiöser Medien-Ort in der Europäischen Religionsgeschichte des 20. Jahrhunderts“, in: A. Hermann und J. Mohn (Hrsg.): Orte der europäischen Religionsgeschichte, Würzburg: Ergon, 287–314.

2015, „Imagining Mount Meru. Mediale Bedingungen religiöser und wissenschaftlicher Imaginationsräume und der Wandel kosmo-geographischer Raumvorstellungen im buddhistischen Modernismus des 19. Jahrhunderts“, in: A. Wilke und L. Traut (Hrsg.): Religion – Imagination – Ästhetik: Vorstellungs- und Sinneswelten in Religion und Kultur, Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 235–269.

2014, „Transnational Networks of Philippine Christian Intellectuals and the Emergence of an Indigenous-Christian Public Sphere around 1900“, in: K. Koschorke und A. Hermann (Hrsg.), Polycentric Structures in the History of World Christianity / Polyzentrische Strukturen in der Geschichte des Weltchristentums, Wiesbaden: Harrassowitz, 193–203.

2013, „Differenzierungsnarrative. Narrationsbezogene Überlegungen zum Verhältnis von ,Religion‘ und ,Wissenschaft‘ in modernen buddhistischen Kontexten“, in: G. Brahier / D. Johannsen (Hrsg.): Konstruktionsgeschichten. Narrationsbezogene Ansätze in der Religionsforschung, Würzburg: Ergon, 295–318.

 

Dokumentarfilmproduktion

2019. FEAST (von Yulia Lokshina). Wissenschaftliche Beratung in Konzeption und Umsetzung.

2015, Mit leichtem Gepäck: FREE TO GO, Producer, Documentary, ca. 70 min (Filmallee GmbH, Bayerischer Rundfunk, Hochschule für Fernsehen und Film München, D: Marie Elisa Scheidt/John Koster).

2013–2015, Mit leichtem Gepäck, Producer, Web-Series, 51 episodes á 5–8 min at www.mitleichtemgepaeck.de (Filmallee GmbH, Bayerischer Rundfunk, Hochschule für Fernsehen und Film München, Regie: Claudius Beutler/Till Kammertöns, Marie Elisa Scheidt/John Koster).

2014, RUN, DON’T WALK, Producer, Documentary, 53 min (Hochschule für Fernsehen und Film München, Regie: Yulia Lokshina/Suli Kurban).